New Urban Logistics: Omni-kanal fulfillment med kundernas behov i fokus

Publicerad på
4 minuter lästid
Inlägget innehåller video

Utmaningar för båda fysisk retail och ehandel

Samtidigt som fysisk shopping i butik blivit mindre och mindre attraktivt för kunderna, har ehandeln också sina utmaningar. Med en fortsatt ökande tillväxt och efterfråga finns fortfarande utrymme för förbättringar gällande leveransupplevelsen. Försenade leveranser, hållbarhetsfokus och varor som inte uppfyller förväntningarna resulterar i besvikna kunder och returer, vilket leder till mer arbete och kostnader.
Användningen av intelligenta omnikanals automationstekniker gör det möjligt att förena online- och offline, vilket i sin tur förbättrar kundupplevelsen och med det lönsamheten.

Vad förväntar sig konsumenterna när de handlar?

KNAPP retail solutions; omnichannel retail, omnichannel shopping, omnichannel

Omnikanal, sömlös handel och kundupplevelse formar dagens retail. Dessa koncept börjar och slutar med konsumenterna och deras behov. Men vad förväntar sig kunderna egentligen när de handlar? Här är några fakta, siffror och data om omni-channel retail.

0%
Digital påverkan
av köp i butik har påverkats av digitala interaktioner
0%
Kundlojalitet
Kunder är mer lojala mot varumärken som har en omni-kanal strategi
0%
Byte mellan enheter
av kunder inleder ett köp på en enhet för att sedan avluta köpet på en annan.
0%
Digital kommunikation
Konsumenter föredrar digital kommunikation med företag.
0%
COVID-19
Konsumenter kommer permanent ha förändrat sina köpbeteenden som följd av pandemin.
0%
Tillgänglighet
Kunder kommer sannolikt inte besöka en butik om de inte kan kolla lagerstatus i butik online.
*Sources listed at end of article.

COVID-19 har förändrat konsumentens köpbeteende

Utvecklingen orsakad av COVID-19-pandemin har satt avtryck på människors köpbeteende. Restriktioner och social distans har fått konsumenter att handla mer online, även den äldre generationen föredrar ehandeln. Affärsområden som livsmedelshandel eller DIY har upplevt en stark tillväxt inom sitt onlinesegment och kunderna har snabbt vant sig vid nya omnikanalstjänster som:

  • Självutcheckning
  • Virtuell konsultation
  • Hemleverans
  • Click & Collect
  • Onlineresevation
Home delivery; omnichannel,
Affärsområden som livsmedelshandel har upplevt en stark tillväxt inom sitt onlinesegment och kunderna har snabbt vant sig vid nya omnikanalstjänster.

Stadsnätverk förbättrar effektiviteten för omnichannel fulfillment

Med goda skäl ses omnichannel fulfillment som den högsta disciplinen inom logistik. Tillsammans med stora högpresterande fulfillmentscenter som effektivt levererar till flera länder blir smarta lösningar allt viktigare, särskilt inom storstäder. Storstäder kräver agila logistiknätverk där varuflöden, människor, processer och information är intelligent sammankopplade, i synnerhet gällande lager och leverans.

Fyra viktiga faktorer för framgång inom omnikanals retail

Bekvämlighet
Lätt och smidigt att handla
Kundupplevelse
Individuellt anpassade shoppingupplevelser
Variation
Ett omfattande urval av varor
Tillgänglighet
Varor och tjänster när och var du vill.

Hur kan vi översätta utmaningar till effektiva logistikprocesser?

Håll det enkelt och smidigt.

Vårt initiativ New Urban Logistics ger retailers verktyg för att skräddarsy deras stadsnät exakt efter deras omnikanalsbehov. Vi tillhandahåller lösningar för microfulfillment, allt från leveransuppföljning till den helt integrerade mjukvarulösningen som övervakar och styr lagerhållning och ruttplanering i realtid.

New Urban Logistics, Omnichannel Fulfillment

För en smidigare och effektivare last mile

Ett microfulfillmentcenter (MFC) är ett automatiserat minilager som är anslutet till en befintlig butik. Detta innebär att microfulfillmentcentret använder den befintliga butikstrukturen för att hantera onlinebeställningar snabbt och kostnadseffektivt. Microfulfillmentcenters design är baserad på hubsystem, vilket gör det möjligt för en MFC att behandla onlinebeställningar från fem butiker i sin omgivning. Beställningen från kunden hanteras i en närliggande MFC och bara 30 minuter efter att beställningen är gjord är de önskade varorna klara för att hämtas med Click & Collect eller för att levereras.

Vad är en MFC?
Ett Microfulfillment Center är ett automatiserat miniatyrlager som ligger i en butik.
30 minuter
Hantera beställningar snabbt och kostnadseffektivt.
Hubsystem
MFC kan uppfylla order från 5 närliggande butiker.
Mer service
Click & Collect, hemleverans etc.
Överblick
Intelligent programvara håller koll lagerstatus
Dark store
Kan implementeras som en dark store.

Kundupplevelse: Vad sägs om en walk-in webbutik?

Kunder besöker en butik av olika anledningar. Vissa vet exakt vad de behöver och vill bara hitta produkten snabbt och enkelt. Andra letar efter rådgivning, ett bra urval och chansen att jämföra.

Med Project RetailCX är shopping i butik bekvämt, attraktivt, säkert och digitalt. Och viktigast av allt för återförsäljare är det lönsamt. Ett mycket större urval kan erbjudas på en kraftigt reducerad-cirka 40-70 procent mindre-yta. Kunderna väljer den optimala servicenivån som passar dem: Från snabb hämtning vid självutcheckningen till djupgående konsultation med spännande produktpresentationer.

andreas-miller-sales-retail
Andreas Miller
Head of Sales and Account Management, Retail Solutions, KNAPP AG

Dessa behov kombineras av Project RetailCX till en enda lösning: Onlinebutiken du kan gå in i. Project RetailCX är ett butiksystem som består av ett automatiserat minilager med robotar och en helt integrerad digitaliseringslösning. Varorna förvaras, stöldskyddade, inuti det automatiska miniatyrlagret vilket gör platsbesparingar på 40-70 procent möjliga. Kunder använder pekskärmar eller appar för att bläddra igenom de erbjudna varorna, välja sina produkter, betala på en terminal och ta emot sina varor omedelbart. Digital skyltning, försäljning, obemannad betalning eller shopping 24/7 kan också implementeras. Project RetailCX tar bort trycket från anställda, och det finns mer tid för att hjälpa kunder.

Project Retail CX; In-Store Fulfillment; Omnichannel; einkaufen

Project RetailCX kombinerar det bästa av online- och butiksinköp: Kunderna drar nytta av fler valmöjligheter och snabbare betalning. De kan be om råd, prova varorna och gå omedelbart med sina inköp.

 

https://www.youtube.com/watch?v=zoq2OduClsk&t=3s&ab_channel=KNAPPAG

Hastighet: Optimera varuflöden och kostnader

Det var inte så länge sedan som du visste exakt hur nästa dag skulle se ut. Transporter planerades i vågor och rutter för leverans till butikerna fastställdes. Idag är allt annorlunda. För med omni-channel förändras kraven ständigt.

För att garantera denna höga leveranskvalitet hanterar återförsäljare alltmer saker själva. Effektiv omnichannel fulfillment kräver intelligent och integrerad planering i lagret och utanför. Detta är KiSofts jobb med funktioner för lagerhantering och transporthantering.

  1. Programvaran kontrollerar tillgängliga resurser på lagret och utanför och planerar dynamiska rutter.
  2. Den kontrollerar också regelbundet rutternas status och gör justeringar vid behov.
  3. På så sätt kan resurser planeras optimalt och effektivt.
  4. Miljön och samhället som helhet gynnas också: Tack vare intelligent ruttplanering kan viktiga körsträckor och tid sparas och trafikvolymen minska.