Snabba trender och hård konkurrens drivkrafter för KICKS lagerautomation

Kundcase: Publicerad på in Retail

K-Beauty. Skin tint. Nischparfym. I skönhetsbranschen är trenderna lika omväxlande som konkurrensen är knivskarp. För KICKS är en väl genomförd omnikanalstrategi en avgörande framgångsfaktor för att vinna konsumenternas ombytliga hjärtan. Och effektiv lagerautomation från KNAPP nyckeln till att förverkliga ambitionerna och nå lönsam tillväxt.

I vår bransch måste man vara jättesnabb Och därför måste vår logistik också vara jättesnabb. Men också extremt kostnadseffektiv, så att vi kan konkurrera med lönsamhet.

David Heeroma Matas
David Heeroma
EVP COO, Matas Group

Hösten 2023 invigde den nordiska skönhetskedjan KICKS sitt nya 29 000 kvadratmeter stora automatiserade lager i Rosersberg, nära E4:an norr om Stockholm. Syftet med investeringen var att stötta företagets omnikanalstrategi, där hantering av butiksförsörjning, click & collect och e-handelsordrar förenas i ett enda effektivt flöde.

KICKS omnistrategi är svaret på branschens två stora utmaningar; dels att snabbt kunna svara på de senaste TikTok-trenderna med nya produkter och hög tillgänglighet – och dels att överleva en stenhård konkurrens med kostnadseffektiva lösningar som ger utrymme för lönsam tillväxt. Och för att förverkliga strategin var en automationslösning byggd på effektivitet, hastighet och flexibilitet en viktig nyckel.

lagerautomation med plockstationer hos Kicks Rosersberg

Högeffektiv automation från dekantering till paketsortering

Hjärtat i automationslösningen i Rosersberg är det automatiska höglagret Evo Shuttle, med avancerad skyttelteknologi. Över 90 % av KICKS artiklar kan lagras i systemet och 80 % plockas genom goods-to-person-teknik vid 8 Pick-it-Easy Evo-stationer. Ännu en del av automationen är en så kallad Vertical Push Tray Sorter, en lösning där de färdigpackade kartongerna och påsarna sorteras i hög hastighet, för att så effektivt som möjligt göras redo för leverans.

Evo Shuttle från KNAPP hos Kicks Rosersberg

Jag ser två stora fördelar med vår Vertical Push Tray Sorter. Dels är den snabb, så vi kan gå upp i kapacitet utan att addera mantimmar. Dessutom är den väldigt ytbesparande.

Magnus Persson platschef hos KICKS
Magnus Persson
Platschef, KICKS
Vertical Push Tray Sorter automatisk sortering av kundorder

Högre tillgänglighet och bättre kapacitet

Ambitionerna med lösningen var tydlig, att uppnå högre produktivitet och därmed snabbare leveranser, skapa en bättre arbetsmiljö för medarbetarna och, inte minst, att eliminera plockfel. För KICKS kan kostnaden för att åtgärda ett plockfel ofta överskrida hela värdet för produkten. Och redan nu kan KICKS se sina ambitioner förverkligas.

”Vi ser redan stora förändringar med vår nya lösning. Alla våra KPI:er trendar åt rätt håll. Bland annat har vi aldrig haft så hög tillgänglighet i våra butiker som har nu.”

David Heeroma, EVP COO, Matas Group

Lagerarbetare vid ergonomisk plockstation

Ett lösningsfokuserat samarbete

Under upphandlingsperioden utvärderade KICKS ett antal leverantörer innan de till slut valde KNAPP, ett val baserat i hög grad på pro-aktivitet och förmåga att hitta lösningar. Och även efter implementeringen har det nära samarbetet mellan KICKS och KNAPP fortsatt. Ett särskilt dedikerat team av servicetekniker från KNAPP ansvarar för löpande underhåll och reparationer – och är samtidigt ständigt på jakt efter nya möjligheter att optimera lösningen. I systemet ingår också omfattande digital övervakning, som ger möjlighet att snabbt identifiera felkällor.

I dagsläget har KICKS inga problem med att klara kapaciteten, även under den intensiva julhandeln. Och tack vare den nya automationslösningens flexibilitet kan skönhetsjätten fortsätta växa och snabbt svara på nya trender.

För mig kan samarbetet med KNAPP summeras i tre ord; strategiskt, lösningsfokuserat och transparent.

Magnus Persson
Platschef, KICKS

Flödesbeskrivning

Varumottagning

Godset anländer i kartonger, packat på pallar. Efter ankomstregistrering packas artiklarna upp i dekanteringsstationer, läggs i plastbackar och transporteras automatiskt in i Evo Shuttle. Redan här markeras de artiklar som kräver särskild hantering, som aerosoler och glasförpackningar. Märkningen följer sedan med i hela flödet.

Lagring

Omkring 90 % av KICKS sortiment lagras i Evo Shuttle, medan känsliga produkter lagras separat. Systemet har 65 000 lagringsplatser och kapacitet att utföra 3 900 inlagrings-/uthämtningsaktiviteter i timmen.

Plockning

Från Evo Shuttle-systemet transporteras artiklarna till medarbetarna vid de 8 Pick-it-Easy-stationerna där ordrar för butiksförsörjning, click & collect och e-handel plockas och packas. De särskilt märkta produkterna plockas manuellt och packas innan ordern når plockstationen. Kartongerna, i tre olika storlekar, reses och tejpas automatiskt innan de transporteras i tråg till plockstationerna. Varje Pick-it-Easy-station kan hantera upp till 680 kartonger i timmen.

Outbound

När ordern är färdigplockad justeras kartongen till minimihöjd, försluts och förses med transportetikett. Om extra fyllnadsmaterial eller andra tjänster behövs sker det vid en separat station. E-handelsordrarna går sedan vidare till en sorteringsmaskin, en "Vertical Push Tray sorter", Paket med produkter som är markerade som "släppbara" släpps ner i vagnar, medan mer ömtåliga produkter hanteras manuellt.

Kicks logga

KICKS är en ledande nordisk skönhetskedja och erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Kicks har över 250 butiker i Sverige, Norge och Finland och en omfattande e-handel. Sortimentet omfattar både egna produkter och över 300 kända varumärken. Sedan hösten 2023 ägs KICKS Group av den danska skönhetskedjan Matas.

www.kicks.se