K-Beauty. Skin tint. Nischparfym. I skönhetsbranschen är trenderna lika omväxlande som konkurrensen är knivskarp. För KICKS är en väl genomförd omnikanalstrategi en avgörande framgångsfaktor för att vinna konsumenternas ombytliga hjärtan. Och effektiv lagerautomation från KNAPP nyckeln till att förverkliga ambitionerna och nå lönsam tillväxt.
I vår bransch måste man vara jättesnabb Och därför måste vår logistik också vara jättesnabb. Men också extremt kostnadseffektiv, så att vi kan konkurrera med lönsamhet.
Hösten 2023 invigde den nordiska skönhetskedjan KICKS sitt nya 29 000 kvadratmeter stora automatiserade lager i Rosersberg, nära E4:an norr om Stockholm. Syftet med investeringen var att stötta företagets omnikanalstrategi, där hantering av butiksförsörjning, click & collect och e-handelsordrar förenas i ett enda effektivt flöde.
KICKS omnistrategi är svaret på branschens två stora utmaningar; dels att snabbt kunna svara på de senaste TikTok-trenderna med nya produkter och hög tillgänglighet – och dels att överleva en stenhård konkurrens med kostnadseffektiva lösningar som ger utrymme för lönsam tillväxt. Och för att förverkliga strategin var en automationslösning byggd på effektivitet, hastighet och flexibilitet en viktig nyckel.
Högeffektiv automation från dekantering till paketsortering
Hjärtat i automationslösningen i Rosersberg är det automatiska höglagret Evo Shuttle, med avancerad skyttelteknologi. Över 90 % av KICKS artiklar kan lagras i systemet och 80 % plockas genom goods-to-person-teknik vid 8 Pick-it-Easy Evo-stationer. Ännu en del av automationen är en så kallad Vertical Push Tray Sorter, en lösning där de färdigpackade kartongerna och påsarna sorteras i hög hastighet, för att så effektivt som möjligt göras redo för leverans.
Jag ser två stora fördelar med vår Vertical Push Tray Sorter. Dels är den snabb, så vi kan gå upp i kapacitet utan att addera mantimmar. Dessutom är den väldigt ytbesparande.
Högre tillgänglighet och bättre kapacitet
Ambitionerna med lösningen var tydlig, att uppnå högre produktivitet och därmed snabbare leveranser, skapa en bättre arbetsmiljö för medarbetarna och, inte minst, att eliminera plockfel. För KICKS kan kostnaden för att åtgärda ett plockfel ofta överskrida hela värdet för produkten. Och redan nu kan KICKS se sina ambitioner förverkligas.
”Vi ser redan stora förändringar med vår nya lösning. Alla våra KPI:er trendar åt rätt håll. Bland annat har vi aldrig haft så hög tillgänglighet i våra butiker som har nu.”
David Heeroma, EVP COO, Matas Group
Ett lösningsfokuserat samarbete
Under upphandlingsperioden utvärderade KICKS ett antal leverantörer innan de till slut valde KNAPP, ett val baserat i hög grad på pro-aktivitet och förmåga att hitta lösningar. Och även efter implementeringen har det nära samarbetet mellan KICKS och KNAPP fortsatt. Ett särskilt dedikerat team av servicetekniker från KNAPP ansvarar för löpande underhåll och reparationer – och är samtidigt ständigt på jakt efter nya möjligheter att optimera lösningen. I systemet ingår också omfattande digital övervakning, som ger möjlighet att snabbt identifiera felkällor.
I dagsläget har KICKS inga problem med att klara kapaciteten, även under den intensiva julhandeln. Och tack vare den nya automationslösningens flexibilitet kan skönhetsjätten fortsätta växa och snabbt svara på nya trender.
För mig kan samarbetet med KNAPP summeras i tre ord; strategiskt, lösningsfokuserat och transparent.
Flödesbeskrivning
Varumottagning
Lagring
Plockning
Outbound
KICKS är en ledande nordisk skönhetskedja och erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Kicks har över 250 butiker i Sverige, Norge och Finland och en omfattande e-handel. Sortimentet omfattar både egna produkter och över 300 kända varumärken. Sedan hösten 2023 ägs KICKS Group av den danska skönhetskedjan Matas.