E-handeln ASOS satsar på full datatransparens med KiSoft Analytics

Kundcase: Veröffentlicht am in Fashion

I vår moderna värld väger data mycket tungt: Naturligtvis är det så även i logistiken och utformningen av leveranskedjenätverk, som å ena sidan uppfyller kundernas önskemål och å andra sidan stödjer detaljhandlare så att de kan bedriva sin verksamhet framgångsrikt. Intelligenta analysverktyg, såsom KiSoft Analytics, bidrar till att det oordnade dataflödet omvandlas till högkvalitativ information som operativa och strategiska beslut kan grundas på. ASOS, den ledande e-handeln för mode, skönhet och livsstil, använder KiSoft Analytics för att tackla utmaningar som t.ex. Black Friday, med hjälp av kraften i intelligenta data.

Toppmodern logistik för e-handeln i Eurohub 2

E-handeln står inför stora utmaningar idag: Kunderna förväntar sig snabba leveranser, ett stort antal returer måste bearbetas effektivt och stora shoppingdagar som t.ex. Black Friday eller Singles Day måste klaras av. Dessutom finns det ett ständigt växande utbud av varor, framför allt inom modebranschen med ständigt växlande kollektioner. Sådana utmaningar stod också framgångsrika e-handlaren ASOS inför: För att kunna stärka sitt logistiknätverk, och optimalt anpassa det för framtida tillväxt, beslöt sig ASOS för att utrusta sitt distributionscenter Eurohub 2 nära Berlin med en intelligent automatiseringslösning, och ett medföljande, omfattande programvarupaket från KNAPP.

”När vi planerade vårt Eurohub 2 stod det mycket tidigt klart att vi skulle ha en mycket hög lagertäthet och många produkter med en kort livscykel. Inte alla logistiklösningar är lämpliga för det. KNAPP såg från början ut som en stark och pålitlig partner för oss. Tillsammans har vi vuxit genom åren och har vidareutvecklat Eurohub 2 från ett enkelt manuellt lager till ett framtidssäkert automatiserat Fulfillment Center”, förklarar Oliver Kraftsik, Supply Chain Director för Europa hos ASOS.

Med hjälp av det automatiserade lagersystemet kan ASOS bearbeta och skicka omkring 3 miljoner paket per vecka till kunder i 40 länder.

Fotocredit X21de Reiner Freese

KNAPP såg från början ut som en stark och pålitlig partner för oss. Tillsammans har vi vuxit genom åren och har vidareutvecklat Eurohub 2 från ett enkelt manuellt lager till ett framtidssäkert automatiserat Fulfillment Center.
Oliver Kraftsik, Supply Chain Director för Europa hos ASOS.

Fotocredit X21de Reiner Freese
Den senaste automatiseringstekniken möter intelligent programvara: Teknologier som skyttelsystemet OSR Shuttle™ Evo eller ficksorteringssystemet är helt integrerade i programvarulösningen KiSoft. Därmed ställer ASOS ett hållbart automatiserat Fulfillment Center till förfogande.

Succé på Black Friday med strukturerade data

Med den integrerade automatiseringslösningen ställer ASOS det bästa från båda världar till förfogande: Beprövad automatiseringsteknik, samt en skräddarsydd programvarulösning som illustrerar alla ASOS-processer. Det intelligenta analysverktyget KiSoft Analytics ingår i det omfattande KiSoft-paketet. Med hjälp av KiSoft Analytics kan ASOS optimalt använda data från alla logistikprocesser, och utvärdera och använda dem som underlag för kort- eller långsiktiga beslut.

”Det var extra viktigt för oss att få detaljerade uppgifter om våra processer, så att vi med dem kan övervaka och optimera våra processer. Därför är KiSoft Analytics precis rätt verktyg för oss. Vi kan gå djupt in i realtidsdata och de är visuellt tilltalande. KiSoft Analytics hjälper oss att snabbt och databaserat ta rätt beslut”, säger Oliver Kraftsik när han framhäver fördelarna med KiSoft Analytics. Till exempel använder ASOS-teamet KiSoft Analytics för att optimalt förbereda sig på Black Friday och komma fram till viktiga åtgärder för stora shoppingdagar i framtiden också utifrån dessa historiska data. ”Data är en elementär del för alla som vill bedriva seriös e-handel. Just för de utmaningar som hela branschen står inför är verktyg som KiSoft Analytics, i kombination med solida logistiklösningar, avgörande“, är Oliver Kraftsik säker på.

Fotocredit KNAPP AG Navigera säkert genom ruschen med strukturerade data: KiSoft Analytics förvandlar enorma dataflöden till ordnade informationspaket och hjälper företag som ASOS när de tacklar e-handelns krav.

De som vill bedriva e-handel på allvar behöver data. KiSoft Analytics ger oss överblick över all viktig information. Med denna smarta databas kan vi bemästra aktuella utmaningar som Black Friday, men också e-handelns framtida utmaningar.

Oliver Kraftsik
Supply Chain Director, Europa, ASOS