OPERATIV REDOVISNINGSCHEF

KNAPP går en mycket spännande framtid till mötes. Vi står inför stora utmaningar men också fantastiska möjligheter. Vi ingår i en koncern som arbetar med världsledande teknik och för rätt person finns mycket goda möjligheter att få arbeta med spännande projekt, intressanta produkter i en dynamisk miljö med högt i tak och trevliga kollegor. Vill du vara med och göra skillnad kan detta vara rätt utmaning för dig.

 

Tjänsten som redovisningschef hos KNAPP är initialt mycket operativ. För rätt person kan detta vara en språngbräda för att på några års sikt ta klivet upp som ekonomichef. För att trivas och kunna göra ett bra jobb är det därför mycket viktigt att du själv uppskattar hands-on arbete med redovisning och inte räds att kavla upp ärmarna och hjälpa till med enklare bokföring när det behövs.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden

 


  • Budget och prognosarbete enligt riktlinjer från huvudkontoret i Österrike.

  • Månads-, kvartals- och årsbokslut samt månatlig rapportering till huvudkontoret i Österrike.

  • Enklare koncernredovisning.

  • Skatte- och inkomstdeklarationer.

  • Leda, organisera, strukturera och bistå ekonomiavdelningens arbete inom områdena kundreskontra, leverantörsreskontra, löpande redovisning och löneadministration.

  • Aktivt delta i utveckling av processer och rutiner för lönsamhetsuppföljning.

  • Övergripande ansvar för bolagets kassaflöde.

  • Ansvara för att lagar, regler och rekommendationer följs (bl.a. internationell momshantering och skillnader mellan svensk redovisningsstandard och IFRS)

  • Utveckling, uppföljning och avstämning av lagerredovisning.

  • Utveckling av bolagets anläggningsregister och register över leasad utrustning.

  • Coacha och utveckla medarbetarna på avdelningen

  • Projektuppföljning

  • Allmänna göromål på ekonomiavdelningen


 

Tjänsten är på heltid med placering i Åstorp. Du rapporterar till vår Operation & Administration Manager och har personalansvar för tre medarbetare inom lön, redovisning och controlling. Arbetet är förknippat med vissa månatliga toppar varför en privat situation som möjliggör det är ett krav.

 

Kvalifikationer och personlighet

Du har en högskoleutbildning, eller motsvarande, i företagsekonomi och ca 3-5 års relevant arbetslivserfarenhet från ett företag i privata näringslivet. Revisionsbakgrund ses som meriterande liksom arbete i ett tillverkande företag med utländska ägare. Viss kunskap/insikt om koncernredovisning är ett krav liksom mycket goda kunskaper i Excel. Du är en van användare av ERP-system samt talar och skriver såväl svenska som engelska (koncernspråk) obehindrat. Kan du dessutom affärstyska ses det som en fördel.

 

Som person är du prestigelös, jordnära och noggrann. Du arbetar proaktivt och är både affärsintresserad, process- och förbättringsorienterad. Du sätter en ära i att leverera korrekt material i tid men kan också bedöma när det är good enough.

 

Tjänsten innebär en fantastisk möjlighet att kunna påverka lokalt och samtidigt bli del av en internationell koncern med goda utvecklingsmöjligheter.

 

Kontakt och ansökan

I det här uppdraget samarbetar vi med rekryteringsföretaget ComCube. Är du intresserad och stämmer in på profilen vill vi gärna att du skickar in ett personligt brev och CV på svenska där du beskriver dina erfarenheter och kompetenser inom ovanstående områden och varför du är intresserad av tjänsten. Vi vill också gärna att du specificerar erfarenhet som kan vara extra relevant för den här tjänsten. Har du några frågor beträffande rekryteringsprocessen eller tjänsten är du mycket välkommen att kontakta Helena Heijmink, helena.heijmink@comcube.se, 0705-540 342 eller Helena Fransson 0705-540 504, som hjälper oss i detta uppdrag. Notera att vi arbetar med urvalet löpande. Välkommen med din ansökan redan idag! Du ansöker om tjänsten genom att följa denna länk:
https://comcube.mynetworkglobal.com/se/what:job/jobID:161332/

Vi tar endast emot ansökningar via denna länk!

 

KNAPP AB är en del av den österrikiska koncernen KNAPP AG. I Sverige är vi ca 110 anställda och omsätter ca 200 miljoner kronor. Koncernen har ca 3000 anställda och en omsättning på ca 470 miljoner euro. Vi är en komplett leverantör av olika typer av manuella och automatiserade lagerlösningar och materialhanteringssystem. Det innebär att vi säljer och levererar allt från egenutvecklade programvaror (WMS/WCS-system) till PLC-styrning samt mekanisk utrustning. Ofta levererar vi stora lagerlösningar där vi har ett totalt funktionsansvar gentemot kunden. Vårt huvudsakliga arbetsområde är den skandinaviska marknaden, men våra installationer, produkter och verksamhetsområden globaliseras allt mer. Välkommen att läsa mer om oss på www.knapp.com